söndag 24 april 2011

Parabener

Det har pratats mycket om parabener nu ett tag och ju mer jag läser och sätter mig in i vad parabener är och vad det gör med våra kroppar ju mer panik får jag. Ju mer jag kollar på innehållsförteckningar på vissa varor jag brukar köpa eller produkter i badrums skåpet ju mer vill jag rensa och köpa nytt. Det är fasiken skit i allt!
Tex. tandkräm, badskum, body scrub som många köper billigt har en jäkla lång lista av innehåll.

Vad är parabener:
Parabener är en grupp ämnen som används som konserveringsmedel i mat, medicin, kosmetika och hudvårdsprodukter.
Parabener dödar eller hämmar tillväxten av ett stort antal bakterier, jäst och svamp. Många olika Parabener tillsätts ofta i en produkt för att konservera så effektivt som möjligt.

Men varför vill man inte ha parabener i vår kosmetika och det vi stoppar i oss:
Det har visat sig att dom flesta parabener är hormonstörande.
Vissa undersökningar har visat sämre sperma, ökning av chansen för testikelcancer och bröstcancer.

Det finns också misstankar om att flera av parabenerna kan vara allergiframkallande.

Ni bör verkligen undvika att utsätta era barn för parabener då barn är ännu mer känsliga för miljöpåverkan och deras kroppar har lättare att absorbera ämnen än vi.

Fri från parabener:
Självklart ekologiskt!
Ett vanligt argument för att använda ekologiska hudvårdsprodukter är att de är fria från Parabener och annat syntetiskt skräp. Men så är det inte alltid., utan det finns dom som "går ut med" att vara ekologisk hudvård men som har bla. parabener i sig. Så titta alltid på innehållsförteckningen och kolla efter bla:
Metylparaben, Etylparaben, Propylparaben, Isobutylparaben mm för att vara helt säker.

/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar